|
Scenariusz zajęcia zintegrowanego - „Strażacy w akcji”.
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15902 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przedmiot odkrycia dziecka: Łąka jest domem dla roślin i zwierząt. Dewastacja i zanieczyszczanie najbliższego środowiska przyrodniczego zagraża życiu ludzi. Wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on przecież ze środowiska.
Uczestnicy:
- p. dyrektor ZSG w Kodrębie
- wszyscy zaproszeni rodzice – 8, w tym strażak
Temat: „Strażacy w akcji” – zapoznanie dzieci z problematyką ochrony środowiska w oparciu o opowiadanie, wiersz „Apel do ludzi St. Karaszewskiego oraz spotkanie ze strażakiem.
Cele ogólne:
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.
- Wdrażanie dzieci do liczenia liczebnikami głównymi i porządkowymi
- Wzbogacenie słownika dzieci
- Zachęcenie dzieci do dbania o nasze środowisko.
Cele operacyjne (dziecko…):
- zna przyczyny pożarów
- wie, jak ustrzec siebie i środowisko przed pożarami
- wie, że praca strażaka jest pożyteczna, ale bardzo niebezpieczna
- zna numer telefonu do straży pożarnej i pojazdy uprzywilejowane
- zna podstawowe wyposażenie strażaków i ich strój
- wie, jak dzieci mogą chronić przyrodę
- umie wytłumaczyć, co to jest ochrona środowiska
- potrafi rozwiązać działania matematyczne
- czyta proste zdania
Metody:
czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, kierowania własną działalnością dzieci
słowne: objaśnienia i instrukcje, rozmowy
percepcyjne: obserwacja i pokaz, przykład dorosłych.
Formy: indywidualna i grupowa
Środki dydaktyczne: Kartki z numerami telefonów i pojazdów uprzywilejowanych, strój strażaka, podstawowy sprzęt gaśniczy, kartki z ostrzeżeniami przeciwpożarowymi, sylwety kwiatów, motyli, karty pracy, 2 koła: czerwone i zielone, fotografie i obrazki środowisk zdewastowanych oraz zdrowej przyrody, emblematy biedronek, liście z cyframi i kołami.
Przedmiot odkrycia dziecka: Łąka jest domem dla roślin i zwierząt. Dewastacja i zanieczyszczanie najbliższego środowiska przyrodniczego zagraża życiu ludzi. Wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on przecież ze środowiska.
Przebieg:
- Słuchanie opowiadania „Strażacy w akcji”
- rozmowa z dziećmi na temat udziału strażaków w akcji gaszenia pożaru
- rodzaju używanego sprzętu
- Jak zakończyła się akcja?
- Gdzie najbliżej miejsca zamieszkania znajduje się straż pożarna (podział na ochotniczą i zawodową).
- przypomnienie numeru telefonu do straży pożarnej.
- Zabawa dydaktyczna „Czy znamy”
- znajomość pojazdów uprzywilejowanych
- dobór pojazdów do odpowiednich numerów telefonów
- przypomnienie o korzystaniu z nich tylko w sytuacjach wyjątkowych.
- Zabawa ruchowa „Pojazdy uprzywilejowane”. Dzieci – pojazdy jadą ulicą, gdy usłyszą sygnał pojazdu uprzywilejowanego zjeżdżają na bok i zatrzymują się.
- Najczęstsze przyczyny pożarów – burza mózgów
- wypalanie traw z przydrożnych rowów i pastwisk
- zabawy dzieci zapałkami
- pozostawienie niedopałków z papierosów
- wyrzucanie szkła (butelek, słoików) do lasu.
- Spotkanie ze strażakiem – tatą przedszkolaka
- pokaz i objaśnienie stroju strażaka
- podstawowy sprzęt gaśniczy
- praca w różnych warunkach
- ostrzeżenia dla dzieci i starszych
- nieodpowiedzialność i głupota ludzi przy wypalaniu traw.
- Rozszyfrowywanie i czytanie ważnych ostrzeżeń np. Nie wypalaj traw!
- uzupełnianie zdań brakującymi literami.
- Przedstawienie przez dzieci „ Apelu do ludzi”
- prośby roślin i zwierząt
- próby przedstawiania własnych uwag stosunku do osób zanieczyszczających otocznie
- Zabawa dydaktyczna „Dwa koła”.
Nauczycielka rozkłada na podłodze 2 duże koła – czerwone i zielone. Do zielonego koła wkłada fotografię obrazującą element zdrowej przyrody, np. fragment łąki, lasu lub środowiska nadwodnego; do koła czerwonego wkłada fotografię środowiska zdewastowanego. Dzieci otrzymują koperty z obrazkami różnych środowisk. Ich zadaniem jest analiza tych ilustracji, a następnie włożenie obrazków do odpowiedniego koła.
- Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Biedronka” . Każde dziecko otrzymuje emblemat biedronki. Na dywanie rozłożone są sylwety liści (liści jest tyle, ile jest dzieci)
- z różnymi cyframi
- z różną liczbą kół.
Każde dziecko przelicza ilość kropek na swojej biedronce. Dzieci spacerują po sali szukając liścia z taką samą cyfrą (liczbą kół), ile mają kropek biedronki. Kto odnajdzie liść podnosi go do góry. Nauczyciel sprawdza prawidłowość wykonania zadania.
- Zabawa dydaktyczna „Motyle”.
Na tablicy umieszczone sylwety 4 dużych kwiatów. Nauczyciel z boku umieszcza cyfrę 10. Prosi dzieci o rozmieszczenie 10 motyli na tych 4 kwiatach i zapisanie działania na tablicy oraz odczytania go. Dzieci dostają pasek z 3 lub 4 kwiatami. Na niektórych narysowane są motyle, a niektóre kwiatki są puste. Z boku każdego paska jest cyfra (każde dziecko ma inną). Dzieci dorysowują tyle motyli na pustych kwiatkach, aby suma motyli była zgodna z cyfrą na pasku papieru. Po przeliczeniu dzieci układają pod paskiem papieru działania z rozsypanki cyfrowej
- Plakat „Nie wypalaj traw!”
- praca grupowa zarówno dzieci, jak i rodziców
- wybór lidera grupy i prezentacja prac.
Opracowała: mgr. Barbara Ryszka |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|